Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla. |
Lo calso[1] u oxido de calcio (CaO) ye un compuesto quimico que se saca de la piedra calsinera sozmesa a cocción.
La piedra calsinera gosan cocer-la en fornos (calsinars) a una temperatura de 1.000 °C - 1.200 °C, que trasforma lo carbonato calcico (CaCO3) en oxido calcico (CaO) (calso vivo). En combinar-lo con augua, s'hidrata (u siga, se trasforma en hidroxido calcico (Ca(OH)2) y desprene calor. Lo calso hidratato (calso muerto u calso aerio) expuesto a l'aire se carbonata, u siga, se combina con lo dioxido de carbonio (CO2) de l'aire pa tornar a formar carbonato calcico.
Ye de color blanca, de poca dureza, lichera y si toca la pelleta la malmete. Ye un aglomerant que se fa servir muito como base de mezclas, pa fer blancas las cosas y como aglutinant de pigmentos y pinturas.
Lo calso, seguntes lo tractamiento a lo que se sozmete puet estar:
- Vivo: calso no hidratato.
- Muerto: calso hidratato con augua dica perder la causticidat.
- Bulliu: s'obtién de lo calso muerto, en forma de pasta, obtenida mezclando calso vivo y augua y fendo-bullir la mezcla.
Lo material obteniu cocendo piedra calsinera con una porción d'archila u dreitament salagón se diz calso hidraulico y tien la propiedat de fer-se mes duro dentro de l'augua, porque bi ha una reacción quimica entre lo hidroxido calcico, los silicatos (procedents de l'archila) y l'augua, y doncas no cal que i haiga exposición a lo dioxido de carbonio de l'aire.
Denominacions tradicionals
Calso ye lo termin cheneral en luenga aragonesa y por la s pareix influiu por l'occitán caus u catalán calç, que vienen de lo latín CALCE(M) acusativo de CALX, CALCIS. En aragonés bi ha atra palabra relacionada: calcina, documentada ya en 1287 en Zaragoza y que provién d'una variant ultracorrecta d'ixa palabra latina, CALIX, CALICIS, con sufixo -ina, y que en aragonés centro-oriental se pronuncia con s, calsina, por probable influencia de calso. A forma calz se conoix por a traducción herediana de "Historia Romana" de Pavlo Diacono:
En a Carta de población de Lucena trobamos cals:
En bella zona de Sobrarbe como A Buerda, Piarruego, Rebiella, Val de Bielsa, y Val de Vio, calsina ye lo calso muerto mezclau con arena (encara que Rudolf Wilmes en 1937 lo replegó como calcina por lo que fa a esta zaguera val).
Manimenos lo significau de calsina que s'ha trobau estudiando l'aragonés de Penya Montanyesa y Viello Sobrarbe ye lo calso que se queda dentro de lo forno de calso u calsinar.
En belsetán, chistabín y atras variants güegals menos conoixidas la tierra que tien muito carbonato calcico se diz tierra de calso.
En aragonés d'o Viello Sobrarbe y Penya Montanyesa s'emplega l'adchectivo calsinoso pa dicir que una cosa tien muito calso.
Referencias
- ↑ (es) Brian Mott El habla de Gistaín, Instituto de Estudios Altoaragoneses, 1989, ISBN 84-86856-15-9, p.172